מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

סבלנות, שינה ותמיכה: עצות ליולדת הטריה

תשעה חודשים את מתכוננת ללידה, מדברת עם העובר, משתתפת בקורס הכנה ובונה תוכנית לידה, אבל מה קורה אחרי שהתינוק נולד? איך מתגברים על הכאבים ומה זה "בייבי-בלוז"?

דגנית אילון, מיילדת בחדר לידה בבילינסון עם כל מה שכדאי לדעת ולא תמיד מספרים לפני הלידה

על השלב הרביעי של הלידה, לא טורחים לספר לנו. צירים ולחיצות עד שיוצא התינוק ושליפה של השיליה הם חלק בלתי ניפרד ממורשת היולדות שעוברת מאשה לאשה. מעטות הנשים שטורחות לחלוק את השלב הרביעי, שלב משכב הלידה, עם חברותיהן לחוויה.

"החלק הרביעי של הלידה, משכב לידה, הוא בעצם החלק בו היולדת חוזרת לעצמה אחרי תשעה חודשים של הריון, ונמשך כ-6 שבועות", אומרת דגנית איילון, מיילדת בחדר לידה בבילינסון. "אחד הדברים החדשים שקורים לאשה בעקבות לידה הוא הגוף החדש שלה. אחרי שהתינוק יוצא את מצפה לחזור לעצמך ופתאום נשארת הבטן כי לרחם לוקח זמן לחזור לגודלו, החזה גדול וגדוש ודימוי הגוף שלך לא ממהר לשוב, ולזה אף אחד לא מכין את היולדת", מגלה איילון.

לקראת הלידה, בוודאי במקרה של לידה ראשונה, יש נטייה לקרוא הרבה וללמוד, להיערך למצב החדש, להתכונן ללידה בכל דרך ואולי אפילו לקרוא ספר הורות אחד או שניים. אבל מה קורה אחרי שהילד בחוץ ואת הופכת לאמא?

אפשר את הגוף שלי בחזרה?

לפני שאת מתרגלת לאימהות, את חווה דימומים מוגברים ביומיים שלושה הראשונים ללידה, דימומים שילוו אותך עוד כמה ימים ויפסקו במהלך ששת השבועות של תקופת משכב הלידה.  לאחר סיום תקופת משכב הלידה יש להיבדק אצל רופא נשים כדי לוודא שהרחם חזר למקום ולראות את מצב הנרתיק, במיוחד במידה והיו התפרים. חשוב להמשיך ולקחת ברזל כדי למלא את מחסן הברזל שהתרוקן במהלך הלידה. לאחר בדיקת המוגלובין, הרופא יקבע אם את יכולה להפסיק לקחת את הברזל. אם את מניקה, כדאי לקחת קומפלקס ויטמינים ללא קשר לברזל.

"כדי לחזור לעצמך כבר בימים הראשונים של הלידה, חשוב לרדת מהמיטה כמה שיותר מהר, ללכת ולהפעיל את הגוף. חשוב לשתות הרבה מים ולהתרוקן. אחרי הלידה יש ריבוי של שתן, כל הבצקת יורדת ולכן חשוב לשתות מים ובמקביל לתת תשומת לב לריקון שלפוחית השתן לעיתים קרובות" מנחה אילון. כדי להפחית את  כאבי הבטן ,הגזים, ותחושת העצירות שפוקדת נשים לאחר לידה, אילון ממליצה על שתית מים, מיץ שזיפים ותנועתיות. במקרה הצורך, ניתן להיעזר בנר גליצרין, אותו  ניתן לבקש מהאחיות במחלקת היולדות . אלו יסייעו לנשים שבגלל תפרים ליד פי הטבעת מפחדות ללחוץ בשירותים וכן לאלו שחשות, כאמור, עצירות.

לאחר ניתוח קיסרי, תופעות הלוואי כוללות בעיקר כאבים וחוסר יכולת להרים משקלים כבדים (כן, התינוק בן השנתיים-שלוש נחשב משקל כבד לאחר ניתוח פתיחת בטן). המגמה היום היא להקל את הכאבים על היולדת, "יולדת שעוברת ניתוח קיסרי מקבלת הרדמה אפידורלית, משולבת עם מורפיום, כדי להקל על הכאב גם למשך 24 שעות לאחר הניתוח. במידה שהיולדת מרגישה כאב אנחנו מיד נותנים משככים, כל שש שעות, אין טעם לסבול", אומרת אילון ומוסיפה "למרות הכאבים, ההמלצה היא לרדת מהמיטה כמה שיותר מהר, כדי להפעיל את מחזור הדם ולהתחזק. אל דאגה, מיום ליום הכאבים פוחתים, אבל הצפי להחלמה מלאה הוא ששה שבועות".

אבל למה העצב?

תינוק חדש הוא אושר גדול, אבל יש נשים, שביום השלישי לאחר הלידה חשות עצב או דכדוך קל ומתקשות להסביר אותו. "ה"בייבי-בלוז" של היום השלישי נובע מירידה חדה של הורמונים", מסבירה אילון, " בהריון השיליה מפרישה הורמונים שגורמים לעתים לתחושת 'היי'. אחרי שהשליה יצאה ועברו שלושה ימים, נוצר מצב של ירידה חדה ברמת ההורמונים (שיצאו ממחזור הדם) והמצב הזה גורם לכמה שעות טובות של רגישות יתר, עצבנות, תסכול ולתחושת עצב קלה, אבל אין מה להתרגש, התחושה הזו עוברת תוך מספר שעות (למי שנשארת עם התחושה, מומלץ לפנות להתייעצות)", מרגיעה אילון.

לתחושת העצב מצטרפת לעתים תחושת תסכול המתלווה לאתגר שבהנקה, עוד נושא שלא תמיד מכינים את היולדת לקראתו. "חשוב לזכור שגם התינוק שנולד לא יודע לינוק ועם קצת הדרכה וסבלנות, גם את הקושי בהנקה אפשר לפתור".

אמא, תינוק ופרטנר

"נכון שעכשיו ילדת, את מדממת, עייפה ומלאת רגשות. עם זאת", מזכירה דגנית, "יש גם את הפרטנר שלך, זה שליווה (או ליוותה) אותך במהלך ההיריון והלידה, זה שיגדל איתך את הילד. גם  עליו עבר משהו, משהו גדול ורגשי והנטייה היא לשים בפוקוס את האמא והתינוק ולשכוח את הפרטנר. פעמים רבות הוא נזנח ואף אחד לא מתייחס אליו. הוא הופך רק "נער שליחויות": לך לקנות, תביא, תוריד, תכין, תסנן את האורחים וכו'. אף אחד לא מתעניין איך עברה עליו החוויה, איך הוא מרגיש? את, כיולדת טרייה, יכולה וצריכה להתייחס אליו, לחבר אותו לתינוק ולשתף אותו: שיחליף חיתול, ייקח את התינוק, יחזיק אותו. חשוב לדבר ברבים ולהתייחס לפרטנר, שלא ירגיש זנוח, ולעודד אותו לשתף ברגשותיו", ממליצה דגנית.

יש חשיבות רבה לתקשורת עם הפרטנר שכן את תזדקקי להרבה עזרה, ליד מלטפת וכתף תומכת, למישהו שינווט את האורחים ויסנן אותם, למי שיעזור עם התינוק וייתן לך שעה לישון.
ועם כל הכאבים, תופעות הלוואי והלונה פארק של הרגשות, מזל טוב, את אמא!
 

 

 

-----------------------------------

שירותים נוספים:

טרקלין יולדות

עיבוד חווית לידה

מפגש תזונה לאחר לידה

-----------------------------------

צפי בסרטונים:

כנסים ואירועים

"בשבילחן" עם ד"ר רוני חן

-----------------------------------

התקשרי או כתבי לנו:

טלפון: 03-9376333
דוא"ל: [email protected]
ווטסאפ: 054-2089229